Eksempler

Scenarier for å lage instruksjoner med bilder

I eksempel 1 har Mona laget en instruksjon for Synne. Hun hadde vist Synne Enkel-Go videoen samtidig som de begge trimmet til videoen. Det syntes Synne var morsomt. Hun kunne tenke seg å lære å bruke Enkel-go-videoen på egen hånd.

Etter dette har Mona: 

  • laget et snarveisikon på skrivebordet til Synnes PC til nettsiden der Enkel-Go vises
    Alternativt kunne hun ha lagt snarveisikon på et nettbrett eller en smart-telefon, hvis brukeren heller hadde ønsket å bruke det enn PC.
  • kjøpt en Chromecast for Synne og satt den opp mot hennes TV


I eksempel 2 har Trond laget en instruksjon for Edvard. 
Heming satte opp noen prøvetimer for å finne ut om deres medlemmer med utviklingsghemning ønsket å fortsette å delta på direktesendte gruppetrening i styrke etter at koronanedstengingen var over. 

Edvard liker litt hard trening, og Trond hjalp ham i gang med prøvetimer slik at han kunne se treningen på TV-skjermen sin. Trond greide ikke å få lyden overført til TVen, men Edvard hadde en liten blue-tooth høyttaler som kunne brukes. 

Trond tilrettela på følgende måte:

  • lastet ned Zoom på Edvards PC
  • logget inn på den første treningen med bruker-ID og passord som Heming hadde sendt til sine medlemmer med utviklingshemning. Systemet husket innloggingsdetaljene, så det trenges ikke legges inn flere ganger i løpet av kurset.
  • lagde et snarveisikon til Heming-treningen på skrivebordet til Edvards PC
  • sjekket at den eksterne høyttaleren virket ved å teste en youtube-video med musikk på Edvards PC. Hvis den ikke hadde virket, ville han ha slått på blue-tooth på Edvards PC

Det var så stor interesse for tilbudet at Heming besluttet å fortsette med slike direktesendte styrketreningstimer til fast tid én gang i uka. Dermed lagde Trond en instruksjon for Edvard så han kunne mestre det tekniske ved å delta på egen hånd.  


Begge støttepersonene 

  • tok bilder med smarttelefoner og noen skjermbilder på PC
  • redigerte bildene noe før de overførte dem til PCene 
    • rettet opp noen av bildene litt 
    • beskar bildene i sidene for unødvendig "luft" og unødvendige detaljer 
  • lagde presentasjonene i PowerPoint med bilder/skjermbilder, tekst og piler
  • skrev dem ut og gikk gjennom dem med Synne og Edvard. Da lot de Synne og Edvard følge instruksjonene mest mulig på egen hånd. 
  • fant ut at noen detaljer burde rettes på og gjorde dette
  • lot Synne og Edvard bruke de forbedrede instruksjonene 
  • skrev ut instruksjonene og laminerte dem før de gav dem til Synne og Edvard
  • var til stede når instruksjonene skulle brukes, inntil Synne og Edvard mestret å følge dem på egen hånd